Με αφορμή τη σχολική επίσκεψη μας στην κεντρική τράπεζα της Ελλάδος στις 29.3.11 αποφασίσαμε να γράψουμε ένα άρθρο στο oποίο να αποτυπώνεται η εμπειρία μας .
Αρχικά, ενημερωθήκαμε για την ίδρυση και την λειτουργία της κεντρικής τράπεζας , καθώς και για την ιστορική ανάδρομη των συναλλαγών κατά τους αιώνες .Η ξεναγός μάς διευκρίνισε ότι η κεντρική τράπεζα σε αντίθεση με τις εμπορικές δε δέχεται καταθέσεις ούτε δίνει δάνεια σε ιδιώτες .Ασχολείται με τον έλεγχο του τραπεζικού συστήματος , δέχεται καταθέσεις και χορηγεί πιστώσεις μόνο στις εμπορικές τράπεζες και στο δημόσιο.
Πιο συγκεκριμένα ο ρόλος της κεντρικής τράπεζας της Ελλάδος συνίσταται:
- Στη διατήρηση των καταθέσεων των εμπορικών τραπεζών (ταμιακά αποθέματα)
- Στον έλεγχο του διατραπεζικού δανεισμού
- Στη ρύθμιση της τιμής του συναλλάγματος , του βασικού επιτοκίου και των κανόνων χορήγησης των δανείων από τις εμπορικές τράπεζες
- Στη συγκέντρωση των δημοσίων εσόδων και την εκτέλεση των δημοσίων δαπανών.
Στη συνέχεια, πληροφορηθήκαμε για την ιστορική αρχή των συναλλαγών, από τα κοχύλια της Αυστραλίας και το ελεφαντοδόντο της Κίνας, μέχρι και τα σημερινά χαρτονομίσματα, γνωστά σε όλους ως ευρώ, τα οποία είναι κατασκευασμένα από βαμβάκι για να ανταποκρίνονται στην οικολογική συνείδηση. Μάλιστα η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που έκοψε νόμισμα , το φοίνικα, υπό την ηγεσία του Ιωάννη Καποδίστρια
Έπειτα, η ξεναγός, μας παρουσίασε την οικονομική κατάσταση της Ελλάδος ανά τους αιώνες και συνειδητοποιήσαμε ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται, ήδη από το 1893, όταν ο Χαρίλαος Τρικούπης είπε την χαρακτηριστική φράση «δυστυχώς επτωχεύσαμεν»
Ύστερα, αναλύσαμε την έννοια του πληθωρισμού καθώς και την εκ διαμέτρου αντίθετη πολιτική αντιμετώπισης του φαινόμενου από την Ευρώπη και την Αμερική. Μετέπειτα μάθαμε για τη δυσκολία προσχεδιασμού του χαρτονομίσματος καθώς και για την έγκριση του , ως επίσημο χαρτονόμισμα του κράτους.
Κατόπιν , παρατηρήσαμε τα περίτεχνα μηχανήματα κοπής χρυσού και χάραξης κερμάτων, ενώ παράλληλα ενημερωθήκαμε για τους κινδύνους που επιφυλάσσει η παραχάραξη με σκοπό την έκδοση πλαστών χαρτονομισμάτων.
Μετά, παρακολουθήσαμε ένα ιδιαίτερα κατατοπιστικό video το όποιο μας διευκόλυνε στην εκτενέστερη κατανόηση των εννοιών : του ευρωσυστήματος , της σταθερότητας των τιμών ,του επιτοκίου , του συναλλάγματος καθώς και του καλαθιού της νοικοκυράς.
Φυσικά δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε να αναφερθούμε στο γεγονός ότι η ξενάγηση δε προσέδιδε στείρα γνώση, αλλά πρόσφερε τη δυνατότητα στους μαθητές για διαδραστική συμμετοχή στο πρόγραμμα μέσω των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Μέσα από την επίσκεψη μας αυτή , λοιπόν, γνωρίσαμε την έννοια του χρήματος σε όλες του τις διαστάσεις και κατανοήσαμε, ότι αυτό αποτελεί ένα απλό μέσο συναλλαγών χωρίς να επηρεάζει τις ανθρώπινες σχέσεις, αν εμείς δε το επιτρέψουμε. Παρόλα αυτά κατά την έξοδο μας από την τράπεζα, αντικρίζοντας ένα τεράστιο διάφανο κάδο γεμάτο από 1 δις ευρώ μετασχηματισμένο σε χαρτοπόλεμο αναρωτηθήκαμε
«ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΡΑΓΕ ΚΑΝΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΝΑ ΤΟ ΣΥΝΑΡΜΟΛΗΣΕΙ?»
Την ανάρτηση ετοίμασαν οι:
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΓΙΑΝΝΗ και ΑΝΝΗ ΚΟΤΣΑΣΙΑΝ
Πολύ ενδιαφέρουσα ξενάγηση, μας έκανε να ζηλέψουμε που δεν ήμασταν εκεί! Σε καιρούς οικονομικής κρίσης, μάλλον θα ήταν ωφέλιμη για όλους μας που εκόντες-άκοντες καταβροχθίζουμε οικονομικούς όρους χωρίς καλά-καλά να τους καταλαβαίνουμε..
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο, Αφροδίτη και Άννη για την κατατοπιστική παρουσίαση.
Ίσως αν καταφέρουμε την επόμενη σχολική χρονιά να επισκεφθούμε την εξίσου, όπως φαίνεται, ενδιαφέρουσα έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο και το Νομισματικό με θέμα "Μύθος και Νόμισμα" να γίνετε εσείς οι ξεναγοί μας.